Zoals je in de afbeelding kunt zien bestaat het veld uit 3 verschillende gedeeltes. Links bovenin hebben we de lege vakken waar kaarten tijdelijk in vastgehouden kunnen worden (free cells). Rechts daarnaast zie je de 4 aflegstapels waar alle kaarten verzameld moeten worden, als we in Freecell termen willen spreken noemen we dit de foundation. En daaronder worden 52 kaarten verdeeld in 8 stapels. Op de eerste 4 stapels liggen 7 kaarten en op de laatste 4 liggen er 6. Dit zijn alle kaarten uit 1 pak zonder de jokers en de kaarten liggen altijd open, dus met de afbeelding naar boven. We noemen dit gedeelte het tableau.
Verplaats de speelkaarten van het tableau naar de foundations waarbij elke foundation zijn eigen kleur heeft, begint met een aas en moet eindigen met een koning. Gebruik de vrije cellen om kaarten tijdelijk in op te slaan. Als alle kaarten op de juiste plek liggen heb je het spel gewonnen.
De kaarten die je kunt verplaatsen zijn de kaarten die op het tableau aan het eind van 1 van de 8 stapels liggen. Deze kaarten kunnen naar een andere kaart verplaatst worden die 1 punt meer waard is en een andere kleur heeft. Wil je bijvoorbeeld een rode negen verplaatsen, dan moet er ergens een zwarte 10 liggen waar je deze op kwijt kunt. Ook kunnen de speelkaarten die aan het einde van de stapel liggen altijd verplaatst worden naar 1 van de 4 vrije cellen maar deze moeten zo lang mogelijk leeg blijven, alleen bij echte noodzaak mogen deze gebruikt worden. Dan kan het nog zijn dat 1 van de 8 stapels leeg komt te liggen, hierop kun je dan elke gewenste kaart kwijt. Als er al kaarten op de juiste volgorde liggen, kunnen deze tegelijk verplaatst worden, het aantal kaarten dat je tegelijk kunt verplaatsen hangt af van het aantal cellen die er op dat moment vrij zijn.
Hoe krijg je de kaarten nu van het tableau naar de foundation? Je gaat eerst opzoek naar de allerlaagste kaarten. Als er een aas vrij komt te liggen (dus als er geen andere kaart meer bovenop ligt) kan deze opgeruimd worden, hij kan naar de foundation. Hier moeten ze worden gerangschikt op kleur, je krijgt dus 1 foundation met alleen de harten, schoppen, klaveren en 1 met ruiten. Dit alles moet op volgorde van aas naar koning. Nadat je de azen vrij hebt gespeeld ga je zoeken naar de 2, dan de 3 en zo verder. Als alle kaarten van het tableau naar de foundation zijn gespeeld dan heb je gewonnen.
De meeste Freecell spellen werken niet met punten maar met zogenaamde streaks, dit is het aantal spellen dat achter elkaar gewonnen is zonder dat de speler een spel moest opgeven omdat er geen mogelijkheden meer waren. De meeste spellen op onze website houden statistieken bij dus hier zijn deze streaks dan ook in terug te vinden. We hebben wel een aantal Freecell spellen met score maar dit zijn vooral de versies die om tijd gaan. Hierbij is het zo dat je 5 punten krijgt voor een kaart die je naar de foundation verplaatst en als je het spel binnen de tijd uitgespeeld hebt, dan krijg je de overgebleven tijd er als bonus bij.
Hier een aantal handige tips die je kunt gebruiken om een Freecell spel nog sneller op te lossen.
Denk vooruit: Voordat je een kaart verplaatst kijk je eerst welke andere kaarten er daardoor vrij zouden komen en of je ook daadwerkelijk wat aan die kaarten hebt voor de volgende stappen.
Speel eerst de lage kaarten vrij: in het begin van het spel ga je zo snel mogelijk azen vrij spelen, je kunt er maar vanaf zijn, daarna ga je voor de tweeën, drieën en zo door.
Vrije cellen: Probeer om zo lang mogelijk de vrije cellen open te houden. Hoe meer open plekken je hebt hoe langere rijen kaarten je in 1 keer kunt verplaatsen.
Lege kolommen: Probeer zo snel mogelijk 1 of meerdere kolommen vrij te spelen, deze zijn nog sterker dan een vrije cel omdat je op een lege kolom plek hele reeksen neer kunt leggen in plaats van 1 kaart.
Maak reeksen: Begin op een leeggekomen tableau stapel met een koning en begin vanaf hier met het bouwen van een reeks. Je hebt dan die hoge kaarten in de reeks al netjes gesorteerd en ze zullen niet meer in de weg liggen voor de lagere kaarten die je eerst moet zien te vinden.